تبلیغات
حاشیه های سینمای ایران - لیلا حاتمی
حاشیه های سینمای ایران



مدیر وبلاگ : emad bavi
نویسندگان
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
صفحه نخست    |     تماس با مدیر    |     پست الکترونیک    |     RSS    |     ATOM

- سایت کافه سینما دیشب تیزر جدایی نادر از سیمین منتشر کرد.

جدایی نادر از سیمین

- قرار است بی‌پولی روز سه‌شنبه 2 فروردین ساعت 18 از شبکه‌ی چهار سیما پخش شود (+).

- مجله فیلم (شماره ویژه‌ی نوروز) در بخش مرور فعالیت یک‌ساله‌ی سینماگران در مورد لیلا حاتمی نوشته است:

با بازی در فیلم‌هایی چون جدایی نادر از سیمین، سعادت‌آباد و آسمان محبوب سال پرکار و پرفروغی را پشت سر گذاشت و به همراه گروه بازیگران جدایی نادر از سیمین برنده‌ی جایزه‌ی بازیگری جشنواره‌ی برلین شد. چیزهایی هست که نمی‌دانی (فردین صاحب‌الزمانی) فیلم دیگر اوست که حاتمی در آن بار دیگر با همسرش علی مصفا هم‌بازی شده است. او امسال فیلم تحسین‌شده‌ی پرسه در مه و چهل‌سالگی را در اکران سینماها داشت. او از معدود بازیگران سینمای ایران است که در تمام دوران بازیگری‌اش شاید یک فیلم ضعیف یا صرفاً تجاری هم در کارنامه‌اش نداشته باشد. حتی پرکاری هم از کیفیت کار او کم نکرده، اما با وجود همکاری با فیلمسازان بسیار معتبر سینمای ایران، بدون شک جدی‌ترین فیلم او در این مدت جدایی نادر از سیمین بوده است. حاتمی معمولاً شمایل ثابتی را در فیلم‌های مختلف از خود به نمایش می‌گذارد، با استثناهایی مثل بی‌پولی (حمید نعمت‌الله)؛ اما فیلم جدید فرهادی بازی کاملاً متفاوتی از لیلا حاتمی است و می‌تواند نقطه‌ای درخشان در کارنامه‌ی پربار او تلقی شود. او اکنون مشغول بازی در دومین فیلم همسرش علی مصفا به نام پله‌ی آخر است.

همچنین لیلا حاتمی بازیگر برگزیده‌ی جشنواره‌ی بیست‌ونهم (نقش اصلی) به انتخاب منتقدان این نشریه شده:

ظاهراً لیلا حاتمی یکی از گزینه‌های اولیه‌ی فرهادی برای ایفای یکی از نقش‌های درباره‌ی الی... بود که این اتفاق نیفتاد. اما این همکاری در جدایی نادر از سیمین رقم خورد. اگرچه امسال سال درخشانی برای بازیگران زن در نقش‌های اصلی نبود، اما لیلا حاتمی و ویشکا آسایش با آرای بالایی که به دست آوردند، برگزیدگان اصلی منتقدان به شمار می‌آیند. حاتمی در جدایی نادر از سیمین برای بروز احساس زنانه‌ی خود به کلیشه‌های معمول متوسل نمی‌شود و حتی در سایه‌ی هدایت فرهادی، برای برجسته‌نمایی و و نمایشگری، خود را به تماشاگر تحمیل نمی‌کند. او را در جدایی نادر از سیمینهمان زن کم‌حرف و معصومی می‌بینیم که حتی لجبازی‌های زنانه‌اش در متن یک زندگی رو به فروپاشی، کوچک‌ترین نشانی از پلیدی ندارد. فرهادی برای نشان دادن بی‌گناهی زنی که رفتن نابه‌هنگامش از خانه، ناخواسته بدل به وقوع فاجعه‌ای می‌شود، هیچ انتخابی مناسب‌تر از لیلا حاتمی نداشته است.

 

آغاز اکران عمومی «جدایی نادر از سیمین»

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف
تبلیغ «جدایی نادر از سیمین» در روزنامه‌ی شرق
اکران جدایی نادر از سیمین در نوروز قطعی شده و قرار است نمایش این فیلم از پنج‌شنبه 26 اسفند در بیش از 20 سینمای تهران آغاز شود. متأسفانه تاکنون تبلیغاتی برای این فیلم در سطح شهر صورت نگرفته. قرار بود پخش تیزر این فیلم از یکشنبه‌ی این هفته در سینماها شروع شود. شما آیا چیزی مشاهده کرده‌اید؟ البته از دیروز تبلیغ این فیلم در روزنامه‌ی شرق چاپ شده است.
film mag 424
ماهنامه‌ی سینمایی فیلم هم در ویژه‌نامه‌ی نوروزی خود (شماره‌ی 424) پرونده‌ای برای این فیلم تدارک دیده که شامل چند نقد و یادداشت بر این فیلم و گفت‌وگو با برخی از عوامل فیلم است و البته به طرزی قابل پیش‌بینی گفت‌وگو با لیلا حاتمی در این پرونده نیست (گویا به علت مشغله‌ی کاری خانم بازیگر). ضمن اینکه در بخش مرور فعالیت‌های سالانه‌ی سینماگران، تأکید شده که لیلا حاتمی این روزها مشغول بازی در فیلم پله‌ی آخر (به کارگردانی علی مصفا) است.
در بخش گزارش‌های جشنواره‌ی بیست‌ونهم فجر، جدایی نادر از سیمین فیلم برگزیده‌ی منتقدان این نشریه شده و لیلا حاتمی هم به عنوان بهترین بازیگر زن (نقش اصلی) این جشنواره انتخاب شده است.
 

خبرها و نظرها 6

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

سومین نشست اتاق رسانه‌ی سینمای ایران پوستر فیلم پرسه در مه

- پرسه در مه روز یکشنبه 15 اسفند در سومین نشست اتاق رسانه‌ی سینمای ایران در فرهنگسرای رسانه، با حضور بهرام توکلی (کارگردان) و جواد نوروزبیگی (تهیه‌کننده) و امیر قادری (کارشناس نشست) بررسی می‌شود.

- هفته‌ی گذشته دو مراسم برای تجلیل عوامل فیلم جدایی نادر از سیمین به مناسبت موفقیت‌های این فیلم در جشنواره‌های فجر و برلین برگزار شد. مراسم اول روز دوشنبه 9 اسفند در خانه‌ی سینما و با حضور سینماگران برجسته‌ای چون عباس کیارستمی، بهمن فرمان‌آرا، جعفر پناهی، محمدمهدی عسگرپور (مدیرعامل خانه‌ی سینما)، تورج منصوری و ... برگزار شد. در این مراسم لیلا حاتمی هم حضور داشت و هدیه‌ای که دریافت کرد را به فریماه فرجامی تقدیم کرد. متأسفانه به نظر می‌رسد عکاسان خبرگزاری‌ها اجازه‌ی حضور در این مراسم را نداشته‌اند و تنها عکس‌های منتشر شده از آن، توسط سایت خانه‌ی سینما انتشار یافته.

گزارش این مراسم + گزارش خانه‌ی سینما (بخش اول، بخش دوم) + عکس‌های این مراسم (+ + + +)

مراسم دیگر توسط فیلمیران، پخش‌کننده‌ی جدایی نادر از سیمین، روز چهارشنبه 11 اسفند برگزار شد؛ لیلا حاتمی در این مراسم حضور نداشت.

گزارش این مراسم (+ + + +) + گزارش سایت فیلمیران + عکس‌های این مراسم (+ +)

- در حالی که هنوز معلوم نیست جدایی نادر از سیمین چه زمان در ایران اکران عمومی می‌شود، زمان آغاز نمایش عمومی آن در فرانسه و آلمان مشخص شده: از روز 8 ژوئن (18 خرداد 1390) در فرانسه، از 14 جولای (4 تیر 1390) در آلمان.

- به گزارش بانی فیلم، پرسه در مه تا پایان روز جمعه 13 اسفند حدود 55 میلیون تومان در تهران فروش داشته است.

- گفت‌وگوی همشهری جوان با فردین صاحب‌الزمانی، کارگردان چیزهایی هست که نمی‌دانی



سعادت‌آباد: در یک خانه سه تا زوج هستند. خانمی می‌خواهد برای شوهرش جشن تولد بگیرد. شوهرش هم با خانمی که مربی بچه‌اش است ارتباط دارد. یکی استاد دانشگاه است و همسرش به فکر رفتن خارج است. بچه‌اش را بدون اجازه‌ی شوهرش سقط کرده است. نفر سوم هم مردی است که زنی از طبقه و شرایط متفاوت از خودش گرفته و با ثروت آن خانم کار می‌کند؛ سه تیپ خانواده از طبقه‌ی متوسط که نسبت به هم سوءظن دارند و خیلی چیزها را از همدیگر می‌پوشانند. ما الان بخشی از این طبقه‌ی نوکیسه را در جامعه داریم که اتفاقاً در حال زیاد شدن هم هستند. این هم یک لایه از فیلم‌های اجتماعی ماست.

جدایی نادر از سیمین: انسجام و قابلیت محکمی دارد. دو طیف خانواده را نشان می‌دهد. یک خانواده‌ی شبه‌مدرن طبقه‌ی متوسط که در حال فروپاشی است. این فروپاشی به این دلیل است که شوهر می‌خواهد پدرش را که دچار فراموشی شده است نگه دارد، اما زن قائل به این است جامعه را برای تربیت دخترشان مناسب نمی‌بیند. در مقابل خانواده‌ای متدین و سنتی وجود دارد که به دلیل بیکاری شوهر، خانم باردارش تصمیم می‌گیرد که در خانه‌ی دیگری کار کند. مشکلاتی پیش می‌آید که بچه‌ی آن خانم سقط می‌شود و کشمکش‌هایی به وجود می‌آید. نمایش هنرمندانه‌ی این کشمکش‌ها که در جامعه‌ی ما وجود دارد از نقاط مثبت این فیلم است. فیلمنامه‌ی منسجمی دارد و قواعد درام را خیلی خوب رعایت کرده. بازی‌های بسیار تحسین‌برانگیز و کارگردانی خوبی دارد. این نگاهی که امروز دغدغه‌ی لایه‌های اجتماعی ماست و آن اصطکاک ها را بروز می‌دهد در این فیلم به نمایش درآمده است.

آسمان محبوب: درباره‌ی جهان موازی ساخته شده. کارگردانش 15 سال پیش یک کتابی در مورد همین موضوع ترجمه کرده. منتقدان و خیلی‌ها هنوز سوزنشان در این گیر کرده که چرا این فیلم جایزه‌ی ویژه‌ی هیأت داوران را گرفت؟ آسمان محبوب بحث جهان موازی را مطرح می‌کند که آواتار در 2009 و اینسپشن در 2010 مطرح کردند و در جایزه‌ی اسکار هم مدعی شدند. در فیم یک «دکتر شایانی» هست که متوجه می‌شود تومور مغزی دارد. تصادف می‌کند و به اغما می‌رود. در همین اوضاع پیرمرد و پیرزنی روستایی به همین دکتر مراجعه می‌کنند و کم‌کم همه‌ی روستا تا می‌فهمند دکتری آمده به او مراجعه می‌کنند. بعد از این حرف‌ها کم‌کم یاد بیماری خودش می‌افتد و... . یک رگه‌های بومی و دینی هم در خودش دارد. شاخص‌ترین فیلم در حوزه‌ی فلسفی این فیلم بود. این دست فیلم‌ها فلسفی است، نه دینی.