تبلیغات
حاشیه های سینمای ایران - ● مازیار میری: سینما را «حوض نقاشی» ما نابود نمی کند/ ریشه اتفاقاتی که در یک سال اخیر افتاد مربوط به جایی خارج از سینماست
حاشیه های سینمای ایران



مدیر وبلاگ : emad bavi
نویسندگان
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
صفحه نخست    |     تماس با مدیر    |     پست الکترونیک    |     RSS    |     ATOM
مازیار میری: سینما را «حوض نقاشی» ما نابود نمی کند/ ریشه اتفاقاتی که در یک سال اخیر افتاد مربوط به جایی خارج از سینماستگزارش سینمانگار از نشست خبری فیلم «حوض نقاشی»
مازیار میری: سینما را «حوض نقاشی» ما نابود نمی کند/ ریشه اتفاقاتی که در یک سال اخیر افتاد مربوط به جایی خارج از سینماست

خلاصه مطلب : هانیه انارکی: مازیار میری در پاسخ به اعتراض یکی از حضار مبنی بر همکاری با حوزه هنری؛ در دفاع از ساخت و تولید «حوض نقاشی» گفت: سینما را «حوض نقاشی» ما نابود نمی کند و اساساً «حوض نقاشی» ساخته نشده که لطمه ای به بدنه سینما بزند؛ سینما را کسانی نابود می کنند که تفرقه افکنی کرده و باعث شدند همکاران در مقابل هم قرار بگیرند.

نشست خبری «حوض نقاشی» با حضور عوامل فیلم برگزار شد. در این جلسه مازیار میری کارگردان، منوچهر محمدی تهیه کننده، حامد محمدی نویسنده و فرشته صدر عرفایی بازیگر حضور داشتند.

شهاب حسینی مشغول بازی در تازه ترین فیلمش بود و نگار جواهریان هم به دلیل سرماخوردگی شدید نتوانست در میان اهالی رسانه حاضر شود.

مازیار میری درباره نمایش فیلم درمیان اصحاب رسانه گفت: خوشحالم که بار دیگر در این سالن با هم درباره فیلمی که تماشا کردیم صحبت می کنیم. دو نکته می گویم و بعد دوست دارم بیشتر بشنوم و درباره فیلم با هم صحبت کنبم. اول، یکی از بهترین همکاران ما در آخرین لحظات ما را تنها گذاشت، و با اینکه خیلی دوست داشت در این جلسه باشد، مجال پیدا نکرد. خواهش می کنم از خداوند بخواهید که مسعود بهنام الان با لبهای خندان در اینجا ما را نگاه کند. دوم، دلم می خواهد از دوست و همکار عزیزم، همایون اسعدیان، که در «حوض نقاشی» در همه مراحل همراه ما بود قدردانی ویژه ای کنم.

منوچهر محمدی در ابتدای صحبت هایش گفت: با وجود گذشت همه سالهای فعالیتم در سینما، هنوز در جلسات گفتگو با اهالی رسانه قدری دست پاچه می شوم. ممنون که فیلم را دیدید. در نبود بازیگران فیلم یاد می کنم از هر دوی آنها که به فیلم کمک به سزایی کردند. درباره چگونگی ساخت «حوض نقاشی» باید بگویم ایده اولیه را من ارائه دادم. بعداً طرحی نوشته شد و مراحل بعدی سپری شد.

درباره همکاری با حوزه هنری در تولید فیلم محمدی گفت: ما به عنوان فیلمساز در طول سال با پیشنهادهایی مواجه می شویم. باید شرایطی فراهم شود که طی آن بتوانیم فیلمی را که دوست داریم بسازیم. پاره ای وقت ها تفاهم همکاری حاصل نمی شود، گاهی هم نگاه خام دستانه ای به فیلم و سینما وجود دارد که برای من شرایط مطلوبی نیست. شرایط ساخت این ایده برای من به قسمی فراهم شد که حوزه هنری سرمایه گذاری کرد و بدون اعمال نظر ما توانستیم فیلم خودمان را بسازیم. هر زمان و هر جایی که برای من شرایط اضافه کردن یک برگ ارزشمند به دفتر پاک سینمای ایران فراهم شود، حتماً این کار را به سرانجام خواهم رساند. به عقیده من ریشه اتفاقاتی که در یک سال اخیر افتاد مربوط به جایی خارج از سینماست.

صدرعرفایی درباره فیلم و گروه بازیگران گفت: دو نقش اصلی کار نقش های دشواری بود که ممکن بود به ورطه اغراق یا ناباوری بیافتد. ولی با کمک ها و هدایت درست مازیار میری و توانایی های حسینی و جواهریان جلوی این اتفاق گرفته شد. من و حسینی و جواهریان به مرکز نگهداری بیماران عمل رفتیم، با آنها صحبت کردیم، نمونه هایی را بررسی کردیم که اشل رفتاری باورپذیری در قالب نقش مریم و رضا به تصویر کشیده شود.

حامد محمدی نویسنده فیلمنامه و فرزند منوچهر محمدی، درباره همکاری با پدرش در «حوض نقاشی» گفت: این کار، کار سختی بود. قرار هم نبود من در این کار باشم. چند نفر دیگر مورد نظر بودند که فیلمنامه این ایده را بنویسند. به طور اتفاقی در جریان کار قرار گرفتم و با اعتمادی که از جانب پدر و آقای میری به من شد به نوشتن فیلمنامه «حوض نقاشی» مشغول شدم. ایده اولیه ای که به من ارائه شد این بود که قرار است یک عاشقانه نوشته و ساخته شود. در واقع رویکرد اصلی داستان عشق بود که قرار شد در قالب جدید روایت شود. دو، سه هفته به مراکز نگهداری عمل رفتم، تحقیقات مفصلی کردم، با خود این بیماران گفتگو داشتم. در نهایت دریافتم که اینها به همین شکلی که در فیلم هستند واقعاً وجود دارند، ازدواج می کنند و حاصل این ازدواج ها بچه های سالم است.

میری درباره انتخاب بازیگران توضیح داد: از روزی که درباره طرح صحبت می کردیم، می دانستیم که باید سه بازیگر اصلی را بشناسیم و به طور قطع بدانیم چه کسانی این سه نقش را بازی خواهند کرد. برای انتخاب بازیگر کودک فیلم هم چون فصل تعطیلی مدارس بود چند فراخوان در روزنامه منتشر کردیم تا در نهایت سپه راد فرزامی برای نقش سهیل انتخاب شد. بازیگران که انتخاب شدند طرح ده صفحه ای کار را خواندند، نظراتشان را دادند و بعد فیلمنامه کامل نوشته شد.

میری درباره شرایط اجتماعی که در فیلم به آن پرداخته می شود (شرایط حاصل از تحریم ها، بحران اقتصادی، تورم، تعدیل نیروهای کار در شرکت های تولیدی) گفت: علاقه مندم وقتی اثری خلق می کنم ثبت زمانه فیلم جزئی از کارم باشد. دوست داشتم شرایط جامعه در سال 91 شرایط حاکم بر عاشقانه ای که می سازم باشد.

در مورد نمونه های مشابه خارجی و داخلی که به مسأله معلولین می پردازد، کارگردان چنین توضیح داد: قطعاً مایل بودیم به موارد مشابهی که وجود دارد نگاه داشته باشیم، نمونه هایی مثل «من سَم هستم». می خواستیم با دیدن همه آنها به یک نتیجه قطعی برسیم که رضا و مریم را با این شرایط جسمی و ذهنی که دارند در سال 91 باید چگونه به تصویر بکشیم.

صدرعرفایی درباره کم کاری اش در سینما که سوال یکی از حاضرین بود عنوان کرد: فیلمنامه برایم خیلی مهم است و بعدتر کارگردان فیلم. در واقع پیشنها های خوبی نداشتم و فیلمنامه های مناسبی به دستم نرسیده است. ممنون که تشویقم می کنید به حضور بیشتر، دعا کنید که فیلمنامه های بهتری پیشنهاد شود.

در پاسخ پرسش یکی از حضار مبنی بر چرایی عدم استفاده از نابازیگر برای نقش های اصلی به جهت باورپذیری شرایط دو نقش اصلی برای بیننده، میری گفت: قصدم ساخت فیلم داستانگو بود. اساساً سینمای قصه گوی حرفه ای کلاسیک را می پسندم. مایل بودم برای این هدفم از بازیگرهای حرفه ای بهره بگیرم. دوست داشتم از بازیگرانی این بازی را بگیرم که بازی در چنین نقش هایی از آنان انتظار نباشد.

در مورد اسم فیلم میری توضیح داد که: حوض نقاشی برگرفته از یک شعر فولکلوریک ایرانیست که قرار بود در فیلم کارکردهای دیگری هم داشته باشد. در برهه ای از زمان حتی فکر کردم این اسم مناسب نیست. بعدتر که طی توافق جمعی قسمت های مربوط به این شعر از فیلم حذف شد حس کردم هیچ اسم دیگری مثل «حوض نقاشی» درخور این اثر نیست؛ یک حوض آبی پر از امید.

میری ادامه داد: در مورد پایان بندی، اختلاف نظرهایی داشتیم. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که اینها را و خنده و شادیشان را نقطه ای کوچک از یک شهر نشان بدهیم. ابزار فیلمبرداری سکانس فینال را هم فقط یک شرکت در ایران داشت. کار تصویربرداری این سکانس برای اولین بار در ایران برای «حوض نقاشی» انجام شد. شاید تا مدتی آخرین نمونه هم باشد، متأسفانه بعد از اتمام کار دوربین از بین رفت.

منوچهر محمدی درباره سوال یکی از خبرنگاران از نگرانی برای داوری و تکرار اتفاقاتی که برای «یه حبه قند» افتاده بود گفت: به عقیده من داوری نهایی با زمان است نه با داوران جشنواره. زمان است که نشان می دهد چه اثری باقی می ماند و چه اثری از یاد می رود. فکر می کنم بزرگترین مسأله ذهنی برای سازندگان همین باشد.

مازیار میری در پاسخ به اعتراض یکی از حضار مبنی بر همکاری میری و محمدی با حوزه هنری –با توجه به اتفاقات اخیر پیش آمده در اکران و تصمیم های خودسرانه حوزه هنری- در دفاع از ساخت و تولید «حوض نقاشی» گفت: سینما را «حوض نقاشی» ما نابود نمی کند و اساساً «حوض نقاشی» ساخته نشده که لطمه ای به بدنه سینما بزند؛ سینما را کسانی نابود می کنند که تفرقه افکنی کرده و باعث شدند همکاران در مقابل هم قرار بگیرند. صنف های خودساخته ای که فیلم خودشان را ساختند و سفارشی سازی کردند به سینما آسیب زدند. ما با سرمایه گذاری کار کردیم که تعداد زیادی از فیلم های شریف این سالها را تولید کرده است. حوزه هنری برای من شرایطی فراهم کرد که فیلم خودم را بسازم. همه این حرف ها و تفرقه ها را کسانی بوجود می آورند که نمی گذارند حرف های هم را بشنویم و ما را در مقابل هم قرار می دهند. ما با «حوض نقاشی» هیچ علاقه ای به از بین بردن سینما نداشتیم. فقط می خواستیم فیلمی بسازیم که به ویژه در این جشنواره حاضر باشد و حرفی برای گفتن داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سینمانگار، درباره اکران فیلم و اینکه چقدر احتمال ممیزی و حذف بخش هایی از فیلم وجود دارد، مازیار میری کارگردان «سعادت آباد» گفت: امیدوارم هیچ فیلمی به قیچی ممیزی گرفتار نشود. امیدوارم اندیشه هر فیلمساز بتواند آزادانه با مخاطب ارتباط برقرار کند. تا جایی که اطلاع دارم قرار است همین نسخه، بی کم و کاست به اکران عمومی درآید.






نوع مطلب :
برچسب ها :